L'Havana, Malecón. Foto: Teresa Amat



dimecres, 6 d’agost del 2014

Analgèsic

Consulto el DIEC: catxet m. [LC] [MD] Càpsula feta de pa d’àngel o de midó. Vaig a la font inesgotable i sempre més fresca de l’Alcover-Moll: catxet m. Conjunt de dues hòsties rodones adherides per les vores i entre les quals es posa un medicament perquè el malalt el pugui prendre sense sentir-ne el mal gust; cast. Cachet. Etim.: pres del francès cachet, mat. sing. 

No sé per què, ni tan sols tinc mal de queixal, m’acaba de venir al cap l’avi dient a ma mare, un dia que em sembla que jo en tenia (o deia que en tenia), de mal de queixal: «Dóna-li un catxet, que li anirà bé». També em sembla que a vegades en deien sello, del catxet. El que sí sé segur és que el senties de seguida, el gust amargant a la boca: el pa d’àngel es desfeia de pressa i no servia de gran cosa. Ara, això sí: allò tan amarg era eficaç, al cap d’una estona.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada