L'Havana, Malecón. Foto: Teresa Amat



dimecres, 19 de març del 2008

Daisy, Daisy...

—Escolta, Dave —va dir Hal al cap d’una estona—. Has trobat el problema?

[...]

—Crec que hi ha hagut una avaria a les portes de la bodega de les càpsules —va comentar Hal animadament—. És una sort que tu no hagis resultat mort.

«Som-hi —va pensar Bowman—. Mai no m’hauria imaginat que seria un neurocirurgià amateur... i que realitzaria una lobotomia més enllà de l’òrbita de Júpiter.»

Va retirar el passador de la secció etiquetada “feedback cognititu” i va treure el primer bloc de memòria. La xarxa tridimensional, meravellosament complexa, que podia cabre còmodament dins la mà d’un home però que contenia milions d’elements, va flotar per la cambra.

—Ei, Dave —va dir Hal—. Què fas?

«Deu sentir dolor? —va pensar Bowman breument—. Probablement no —es va dir—, no hi ha òrgans de sentits en el còrtex humà, al capdavall. Es pot operar el cervell humà sense anestèsia.»

—Mira, Dave —va dir Hal—, tinc anys d’experiència de servei dintre meu. Una quantitat insubstituïble d’esforç ha estat dedicada a fer-me el que sóc.

[...]

—Dave —va dir Hal—, no entenc per què em fas això... Jo tinc el màxim entusiasme en la missió... Estàs destruint la meva ment... No ho entens?... Em tornaré infantil... Em tornaré no res...

[...]

—Sóc un Ordinador Hal Nou Mil, número de producció 3. Vaig esdevenir operatiu a la factoria Hal d’Urbana, Illinois, el 12 de gener de 1977. [...] Dave... encara ets aquí? Sabies que l’arrel quadrada de 10 és 3 coma 162277660168379...? El logaritme 10 base E és zero coma 434294481903252..., correcció, això és el logaritme E base 10... [...] Em sembla que tinc algun problema... El meu primer professor va ser el doctor Chandra... em va ensenyar una cançó... fa així... «Daisy, Daisy, dóna’m la teva resposta, estic mig boig d’amor per tu...».
[...]

—Bon... dia... doctor... Chandra... Sóc... en... Hal. Estic... preparat... per... a... la... meva... primera classe... avui...

Bowman no ho podia suportar més. Va arrencar l’última unitat, i Hal va callar per sempre.

Arthur C. Clarke (1917-2008). 2001: A Space Odyssey, 1968. Traducció catalana de Eduard Castanyo. Edicions Pleniluni, 1991.

Daisy, Daisy,
Give me your answer do
I'm half crazy,
All for the love of you
It won't be a stylish marriage,
I can't afford a carriage
But you'll look sweet upon the seat
Of a bicycle built for two...